ریحون، فودکورتی به وسعت یک شهر

سفارش آنلاین غذا از بهترین رستوران و فست فود و کترینگ های تهران

ریحون، فودکورتی به وسعت یک شهر

سفارش آنلاین غذا از بهترین رستوران و فست فود و کترینگ های تهران

تاثیر تغذیه در افزایش قد | رابطه و نقش تغذیه با افزایش قد

آیا با اهمیت و تاثیر تغذیه در افزایش قد آشنا هستید ؟

تاثیر تغذیه در افزایش قدامروزه افزایش قد ، تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی نوجوانان و جوانان در سراسر جهان شده است. اگر افزایش قد را از فرآیند های رشد انسان بدانیم، عواملی مثل ژنتیک، هورمون ها و تغذیه مناسب، روی میزان رشد قد هر فرد از کودکی تا پایان سن رشد تاثیر زیادی دارند. شروع فرآیند رشد قد انسان، نه از بدو تولد، بلکه از دوران جنینی آغاز می شود؛ در نتیجه برای رشد مناسب قد، باید از دوران بارداری به این موضوع، توجه ویژه ای شود. در دوران بارداری، نحوه تغذیه مادر، روی رشد قد کودک تاثیر بسیار زیادی دارد؛ به طوری که اگر مادر در دوران بارداری، از غذا های نا مناسب به همراه مشروب های الکلی و دخانیات استفاده کند، باعث اختلال در رشد و کم وزنی کودک به هنگام تولد می شود. استفاده از غذا های مناسب که از تمام گروه های غذایی تهیه شده باشند، می تواند تاثیر مثبتی روی رشد قد کودک داشته باشد. حالا سوال اینجاست که آیا تغذیه مناسب می تواند مشکلات ژنتیکی با هورمونی  را برطرف کند؟ تاثیر تغذیه در افزایش قد چقدر جدی است ؟ 

 

تاثیر تغذیه در افزایش قد از کودکی تا بلوغ

کودکان تا سن بلوغ، با یک روند ثابت رشد می کنند. اما در دوران بلوغ، فرآیند «جهش رشد» اتفاق می افتد که این پدیده اوج رشد هر فرد در دوران زندگی اش به حساب می آید. برای دخترا ها جهش رشد از سن ۱۰ تا ۱۱ شروع شده و در ۱۲ سالگی به اوج خود رسیده و در سن ۱۴ تا ۱۵ سالگی هم به پایان می رسد. از سوی دیگر برای پسر ها این دوره از سن ۱۲ تا ۱۳ سالگی شروع  شده و در سن ۱۵ تا ۱۶ سالگی به اوج خود رسیده و در سن ۲۰ سالگی به پایان می رسد. گفتنی است که این زمان بندی های سنی، برای هر فرد می تواند متغیر باشد. در دوران جهش رشد، استخوان ها و ماهیچه های بدن، رشد بسیار چشمگیری می کنند؛ در نتیجه با داشتن تغذیه مناسب، می توان این رشد قد را به میزان چشمگیری افزایش داد؛ به طوری که پسر ها بین ۹ تا ۱۱ و دختر ها بین ۸ تا ۱۰ سانتیمتر در این دوره، رشد قد خواهند داشت. گفتنی است که بسیاری از حرکت های فیزیکی و ورزش های خاص، می توانند تاثیر چشمگیری در رشد قد داشته باشند. حرکت ها ورزش های کششی مثل بسکتبال، والیبال و شنا، به دلیل تمرین زیاد ماهیچه ها و کشیده شدن آنها، می توانند تاثیر زیادی در بهبود روند رشد قد در سن بلوغ داشته باشند.

تاثیر تغذیه در افزایش قد

 

از تغذیه تا افزایش قد

یکی از عوامل تاثیر گذار در رشد و افزایش قد، تغذیه است. به طور کلی المان های زیادی در تغذیه هستند که تاثیر مستقیم روی فرآیند رشد قد انسان در سن بلوغ دارند. یک رژیم غذایی سالم و کامل باید از تمام گروه های غذایی مثل نان و غلات، سبزی و میوه، گوشت و حبوبات به همراه شیر و لبنیات تشکیل شده باشد.

 رابطه کلسیم با افزایش قد

کلسیم یکی از مهم ترین مواد غذایی است که در تاثیر مستقیم روی رشد و استحکام استخوان ها دارد. روزانه حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم باید به بدن برسد تا فرآیند رشد و استحکام استخوان ها به خوبی انجام شود. از منابع خوب برای دریافت کلسیم می توان به شیر، ماست، پنیر و از سوی دیگر به سبزی هایی مثل کلم و غذا های دریایی اشاره کرد.

 رابطه پروتئین با افزایش قد

مهم ترین عنصر برای رشد ماهیچه ها در بدن، پروتیئن ها هستند. از رشد ناخن و مو گرفته تا بزرگ ترین ماهیچه های بدن، همه و همه برای رشد و استحکام نیاز به انواع پروتیئن ها مثل پروتئین گوشت قرمز، پروتئین لبنیات و پروتیئن گیاهی دارند. از منابع خوب برای دریافت انواع پروتئین می توان به گوشت قرمز و سفید (مرغ)، سفیده تخم مرغ، حبوبات مثل عدس و لوبیا، لبنیات مثل شیر و سبزی های خاص مثل کلم بروکلی اشاره کرد.

تاثیر-تغذیه-در-افزایش-قد

ویتامین ها و افزایش قد

ویتامین ها، یکی از المان های تکمیل کننده تالار وعده های غذایی هستند که برای رشد و استحکام ماهیچه ها و استخوان های بدن بسیار ضروری هستند. ویتامین های گروه +B مثل B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد در مقایسه با دیگر ویتامین ها بسیار موثرتراند. ویتامین D در صورت استفاده هم زمان با کلسیم، بر سلامت بافت های استخوان و افزایش قد تاثیر زیادی دارد. گفتنی است که ویتامین D بر جذب بیشتر کلسیم در بدن تاثیر چشمگیری دارد. ویتامین C یکی از مهم ترین ویتامین ها برای رشد و افزایش قد است. این ویتامین باعث افزایش رشد بافت ها، تاندون ها و همچنین سایر بافت های اسکلتی شده و استحکام استخوان ها را بیشتر می کند. ویتامین C را می توان از میوه ها و مرکبات مثل زرد آلو، پرتقال، انبه، سیب و همچنین سبزی ها دریافت کرد.

 آرژنین و تاثیر تغذیه در افزایش قد

آرژنین یکی از اسید آمینه های مهم برای ترحیک آزادسازی هورمون های رشد در بدن است. آرژنین به صورت طبیعی در غذا ها وجود دارد؛ همچنین این اسید آمینه به صورت قرص های شیمیایی و صنعتی برای کاربرد های مختلف هم در داروخانه ها یافت می شود. به طور کلی، آرژنین در رژیم های غذایی کامل تامین می شود و نیازی به خوردن آن به صورت جدگانه نیست. از سوی دیگر کودکان و نوجوانانی که در سن رشد با مشکل رشد قد مواجه هستند، بهتر است از قرص های این اسید آمینه مهم استفاده کنند.

هورمون رشد و تاثیر تغذیه در افزایش قد

 برای رشد ماهیچه ها و استخوان ها در بدن، نیاز به ترشح هورمون رشد است. کودکان و نوجوانانی که در سن بلوغ با اختلال در ترشح هورمون رشد مواجه هستند؛ می توانند از تزریق موضعه ای یا مصرف قرص های تحریک کننده هورمون رشد استفاده کنند. در بیشتر مواقع این روش درمانی، عوارض جانبی خاصی ندارد؛ اما در بعضی موارد ممکن است باعث التهاب لوزالنعده و یا کاهش قند خود شود.